Pictor al universului rural, Camil Ressu surprinde în „La moară” o scenă cotidiană din viața rurală: patru personaje în prim plan și clădiri în fundal. Iluminată din stânga, compoziția în stil realist atrage privitorul spre zona luminoasă din dreapta – unde, o tânără femeie, îmbrăcată în port tradițional românesc, pare că se adapă din înțelepciunea bătrânului sprijinit în toiag.  În stânga, privind spre moară, un tânăr țăran pare să plece cu desagii în spinare, după ce și-a măcinat grânele. Central jos, un alt țăran în cămașă populară, prinsă cu cingătoare roșie la brâu, pare căzut pe gânduri – în timp ce așteaptă să-i vină rândul la moară. Conversația femeii cu bătrânul, alături de tânărul cu desagii la spinare, conferă o notă de dinamism compoziției, în timp ce țăranul șezând pare că invită și privitorul la o pauză de reflecție. Moara din fundal, deschisă tuturor, este un simbol al progresului tehnologic și rămâne elementul compozițional în jurul căreia se reunește comunitatea. Tot moara rămâne martoră a peregrinării oamenilor, cu dublu sens – pragmatic (în care călătoria este generată de nevoia acoperirii traiului de zi cu zi) și filosofic (în care călătoria țăranilor este privită în sensul mai larg, al vieții pământești). Celelalte clădiri din vecinătatea morii, bine iluminate din stânga, stau și ele mărturie progresului vremii. Deși figurate simplu, construcțiile din dreapta compoziției nu sunt case modeste, tipic țărănești. Ridicate pe două niveluri, casele lui Ressu arată dezvoltarea societății din timpurile sale. Vegetația din dreapta tabloului – în tonuri de verde, galben și oranj – alături de vestimentația personajelor, ne oferă o indicație realistă asupra momentului în care este surprinsă scena – începutul toamnei. Cerul gri-violet, în pensulație modulată, se îmbină armonios cu restul compoziției (în tonuri colorate de gri, combinate cu accente de brun și alte culori de pământ) și conferă operei o notă de dramatism. Contrastul dintre lumină și umbră scoate în evidență personajele și amplifică privitorilor sentimentul de prezență, permițându-ne să ne simțim în mijlocul scenei. „Ressu s-a aplecat să zugrăvească şi să interpreteze viaţa noastră românească, singura viaţă adevărat românească, a ţăranului închis între ape, codri, ceruri şi vatră.” Tudor Arghezi

Denumire lucrare: La moară

Autor: Camil Ressu

Semnat: stânga jos

Dimensiuni: L: 65 cm, l: 50 cm

Tehnică/Material: Ulei/Carton

Datare: nedatat (prima jumătate a sec XX)

Școala de pictură modernă românească

Influențe / Curente artistice: Realism

Clasare juridică operă artă în patrimoniul cultural național: Fond