Într-o splendidă asociere între tradiție și modernitate, Nicolae Grigorescu, fondator al picturii moderne românești, aduce în prim-plan spiritul nostru național, alături de tehnicile avangardiste ale impresionismului francez. Seria “Car cu boi” – din care face parte și această lucrare – este o odă dedicată ritmurilor ancestrale și spiritului satului românesc.
“Repetiţie-n artă? Vai de cel care, privind un lucru frumos, deci viu – căci toate lucrurile frumoase sunt vii – privindu-l numai o dată şi numai dintr-un punct de vedere, crede că l-a văzut destul! Nici o floare nu e o repetiţie. Nici o undă de lumină. De milioane de ani, de când trimite soarele raze pe pământul nostru, n-au venit două la fel.” (Nicolae Grigorescu)
În această operă din ”perioada albă” a artistului – realizată în ulei pe lemn – privirea ne este atrasă de registrele orizontale, ce ne invită la reflecție. Alternanța tonurilor deschise, calde și reci, revelează o măiestrie rafinată în manevrarea pensulei și a paletei cromatice, inclusiv în perioada de maturitate a artistului. Fiecare tușă, fiecare nuanță trădează finețea observației artistului și atenția la detalii – chiar dacă unii critici tind să devalorizeze lucrările din perioada târzie a artistului, când acestuia îi slăbise vederea și tindea să folosească predominant tonuri de alb.
Centrul compoziției este dominat de imaginea iconică a carului cu boi – o reprezentare atât de dragă artistului, devenită simbol al operei sale. Tușe largi de culoare, de la griuri de violet și albastru, până la luminozități de ocru și verde, creează un tablou memorabil al satului românesc. Privirea ne este atrasă de primul car și fuge până la ultimul car din convoi. Șirul de care cu coviltir imprimă ritm și dinamică, conferă profunzime și tridimensionalitate compoziției. Culorile și textura groasă a pensulei îmbină realitatea cu lirismul și creează o imagine atemporală a României tradiționale.
“Nicolae Grigorescu picta cu plăcere vădită, surâzător, comunicativ, cum îi era chemarea. A pictat într-un stil al epocii lui, în apostrofe mişcătoare, monotone ca şi în ritmul doinei, graţia spiritului şi fanteziei. Opera lui ţine un loc nemărginit în admiraţia publicului, pentru că nici un alt artist, de la dânsul, nu a reprezentat mai bine sufletul poporului nostru.” (Camil Ressu)
Materialul ales, ulei pe lemn, conferă lucrării o textură aparte. Lemnul, cu fibra sa organică și caldă, contribuie la atmosfera rustică și adaugă un plus de autenticitate tabloului.
Dimensiunile relativ mici ale operei (45 cm x 24 cm) condensează energia și emoțiile într-un spațiu restrâns, amplificându-i intensitatea emoțională. Prin astfel de lucrări, Grigorescu a reușit să surprindă nu doar esența peisajului românesc, ci și sufletul neamului românesc. “Car cu boi” este o invitație de a ne pierde în peisaj și de a regăsi ritmul vieții satului de odinioară.
Denumire lucrare: Car cu boi
Autor: Nicolae Grigorescu
Semnat dreapta jos
Dimensiuni: L: 45 cm, l: 24 cm
Tehnică/Material: Ulei/Lemn
Datare: Nedatat (a doua jumătate a sec al XIX-lea)
Școala de pictură modernă românească
Influențe / Curente artistice: Impresionism/Realism
Clasare juridică operă artă în patrimoniul cultural național: Tezaur